Fibersprængning

Bliv hurtigt klar igen efter en fibersprængning med massage

Hvorfor får man en fibersprængning

En fibersprængning er hvis dine fibre i din muskel sprænger det kan være hvis du ikke har varmet op og begynder at lave hård fysisk aktivitet eller du er kold og går direkte ud og sparker til en fodbold kaster en håndbold starter løbeturen med en spurt eller tage tunge løft for fuld styrke så ville den kolde muskel ikke kunne klare den hårde belastning den pludselig skal præstere. Hvis du varmer dine muskler op inden du skal ud og dyrke idræt vil du opleve at dine led og muskler bliver mere smidige og du kan klare aktiveteten meget nemmere. En muskel er trænet til at kunne klare en vis træningsmængde afhængig af hvor godt trænet musklen er hvis man overstiger den træningsmængde inden for en vis periode kan musklen ikke klare belastningen og man vil typisk opleve at få en overbelastningsskade eller en fibersprængning.

Hvad er en fibersprængning

En fibersprængning er hvis en af de mange fibre der danner din muskel sprænger fordi der har skulle præstere hårdere end den var klar til. Den allermindste del i en muskel er nogle små proteiner, som man ikke kan se med det blotte øje. Disse binder sig sammen på en måde, så de danner noget, der hedder fibriller. Disse fibriller er ganske tynde. De ligger parallelt med hinanden. Når der er samlet nok fibriller har de dannet nok til at lave en lidt tykkere tråd som man så kalder en muskelfiber. Når mange af musklefiber er samlet kalder man det en muskel. Det er i lang de fleste tilfælde en muskelfiber man sprænger. I sjældende tilfælde kan man river hele musklen over en muskeloverrivning. her vil det være en meget alvorlig skade og læge skal søges med det sammen og operation kan i nogen tilfælde være nødvendig.

Hvad kan Massage Experterne gøre for dig

De første 48 timer skal musklen have ro og undgå bevægelse så meget som det er muligt . De føste 48 timer arbejder man med noget der hedder RICE princippet R = ro (rest) I = is (ice) C = Kompression (compression) E = Elevation (elevation) efter de 48 timer er gået kan man begynde med stille og rolig massage hvor vi roligt begynder at massere for at øge blodgennemstrømningen til musklen og tilført nye næringstoffer og udskille affaldstoffer. Med blide udstræk vil vi strække din muskel meget forsigtigt men aldrig til eller over smertegrænsen men det er vigtigt at vi får lidt bevægelse i den skadet muskel man at vi ikke overbelaster musklen som er i gang med at restituere og opbygge. Det er vigtigt at den får ro til det samtidig med at vi hjælper den og ikke ødelægger opbygningen. I starten af forløbet vil musklen var meget hård og stiv og vi vil ikke kunne strække den meget. I langt de fleste tilfælde vil du opleve en bedring og en bedre fleksibilitet efter den føste uge. Hvis du hurtigt får behandlet din skade får du lidt eller ingen hævelse du skal dog give musklen tid til at hele. Hvis du hurtigt får behandlet din skade, får du måske ingen eller kun lidt hævelse. Men du skal stadig give det tid til at hele. Det behøver ikke betyde, at du skal opholde dig mange dage i sofaen i stedet for at træne. Tværtimod er det en stor fordel hurtigt at starte forsigtigt op igen.

 

Få behandlet din fibersprængning- bestil din tid her

Share This