Spændinghovedpine

Vi løsner din spændingshovedpine op

Hvad skyldes spændingshovedpine?

Spændingshovedpine er den mest almindelige hovedpine. 70 procent af befolkningen oplever på et tidspunkt i deres liv at have denne form for hovedpine. Den er godartet og skyldes ofte forkert arbejdsstilling, dårlig søvn, ensidig belastning eller hvis man er psykisk belastet men oftest kender man ikke årsagen. Den kan ofte lindres/behandles med massage. Spændinghovedpine kommer ofte fra de muskler der vedhæftes på kraniekanten de muskler kommer fra nakken og skulderne. Spændte muskler som hæfter sig på kraniekanten kan føre til spændingshovedpine så ømme og smertefulde muskler som sidder i skuldre og nakke kan ofte påvirke til spændinghovedpine hvis man ikke får gjordt noget ved ømme skuldre og nakke.

Hvad kan Massage hjælpe dig med

Massage har en beviselig effekt for at løsne op i muskulaturen i nakken og i de muskler der vedhæfter til kraniekanten hvor spændinger kan fører til spændingshovedpine. En massør vil primært arbejde intensivt med skuldre og nakkemuskulaturen men vil også arbejde på lænden og på muskulaturen tæt på halsen alt efter hvad hovedpinen skyldes. Massøren vil blødgøre muskulaturen så der kan skabes sund blodgennemstrømning op til muskulaturen I kraniekanten. Vi bruger som oftest en teknik mod spændinghovedpine som er fysiurgisk massage. Det er den mest brugte og som de fleste kender ved massage en massage form som er meget behagelig fordi man kan mærke at der stadig bliver taget fat og spændingerne løsnes. Ved behandling med fysiurgisk massage vil vi oftest bruge tryk fordi triggerpunkt massage er meget effektivt til lindring af smerter. Alt behandling forgår i kommunikation med klienten så hårdheden af massagen bliver tilpasset lige netop dig.

Triggerpunkt massage

Er du vant til at få massage og kan modtage tryk ind i muskulaturen har vi en massage form som hedder triggerpunkt massage hvor vi bruger tryk til at skabe blodgennemstrømning og som kan være meget effektivt når vi trykker på et triggerpunkt i muskulaturen i nakken eller skuldrene. Du vil som oftest mærke at det stråler op i nakken og op i hovedet. Når behandlingen er overstået vil du kunne mærke en lethed og en forløsning af trykket fra skulder og nakke.

Hvornår skal man søge læge?

Følgende symptomer bør føre til lægekontakt:

  • Ring til vagtlægen, eller ring 112 ved pludselig opstået svær hovedpine, eller hvis der er et eller flere af følgende ledsagesymptomer: bevidsthedspåvirkning, høj feber, stivhed i nakken, kramper, synsproblemer, problemer med at tale, føle eller styre arme og ben.
  • Kontakt egen læge snarest ved vedvarende hovedpine samt ved hovedpine ledsaget af hukommelsesproblemer, koncentrationsbesvær, usikker gang, træthed samt psykisk ændring.

Hvad kan man selv gøre?

  • Undgå alkohol og rygning.
  • Sid ordentligt på stolen, uden at trække skulderne op til hovedet. Du kan eventuelt justere stolens indstilling et par gange i løbet af dagen.
  • lave lettere afspændingsøvelser i pauser.
  • Hvis det er muligt så skift mellem at stå og sidde når du arbejder.
  • Regelmæssige, sunde måltider.
  • Regelmæssig nattesøvn.
  • Undlad at tage for meget smertestillende medicin (også håndkøbsmedicin) (maksimum 3 dage per uge).
  • Forsøg at mindske stress.

Her er et par gode øvelser, du selv kan lave

  • Sid på en stol. Sæt pegefingeren på hagen og tommelfingeren på brystet. Træk hagen væk fra pegefingeren og lav en dobbelthage. Du skal kunne mærke et stræk i nakkemusklerne. Hold spændingen i to til tre sekunder. Gentag bevægelsen otte – 12 gange.
  • Sid på en stol. Se lige ud og træk hagen ind mod halsen, så du laver en dobbelthage. Drej så hovedet fra side til side i roligt tempo. Gentag bevægelsen otte til tolv gange til hver side.
  • Sid på en stol. Se ligefrem og træk hagen ind mod halsen, så du laver en dobbelthage. Læg øret ned mod skulderen og hold stillingen i to til tre sekunder. Gentag øvelsen otte til 12 gange til hver side.
  • Stå med ryggen op ad en væg med en bold bag hovedet. Pres baghovedet ind mod bolden, indtil du mærker en spænding i nakkemusklerne. Hold spændingen i to til tre sekunder. Gentag bevægelsen otte til 12 gange.

Få behandlet din spændingshovedpine, bestil din tid her

Share This