Hold i nakken

Massage løsner dit hold i nakken op

Hvad er hold i nakken og hvorfor får man det

Man er lidt usikker på hvorfor man får hold i nakken men man mistænker det for at være en form for krampe hvor muskulaturen kramper sig sammen og låser sig fast. I de fleste tilfælde står man op med det om morgen hvis man har ligget forkert eller på anden måde belastet musklerne i nakken det har så været for hård for nakke musklerne og musklerne går så i krampe. Det kan også komme af fysisk aktivitet ved pludselige bevægelser hvor man har strukket nakken for hårdt eller for meget ud i en yder position hvor nakken for at beskytte sig selv kramper sig sammen og bevægligheden mindskes kraftigt så også nakken kan få ro til at opbygge sig selv igen til normal funktion. I de fleste tilfælde vil man opleve en bedring i løbet af 4-6 dage. Et hold i nakken vil altid gå væk af sig selv og de fleste vil opleve at det går væk efter 10-14 dage.

Hvad kan Massage gøre ved dit hold i nakken

Massage hjælper dig med at forkorte smerterne i nakken. Med fysiurgisk massage vil vi tage fat i det berørte område, gå i dybden finde smerten og løsne op for dit hold i nakken. Hvis der er brug for at gå mere i dybden og virkelig komme ned i muskulaturen og tage godt fat anbefaler vi at du bestiller triggerpunkt massage her kommer vi med tryk dejlig ned i musklen og får løsnet op. Vi eller andre kan ikke lave mirakler så oftest selvom du har modtaget massage fra os eller andre vil du stadig kunne mærke en ømhed i nakken men betydligt formindsket. Når man får hold i nakken låser nakken sig sammen og det er en helt normal reaktion for kroppen det er for at beskytte sig selv og for at undgå for meget aktivitet imens nakke musklerne reparere byggeklodserne i nakken. Når bevægeligheden ikke er optimal har blod og næringstoffer svært ved at nå op til de påvirkede nakke muskler og procesen kan være langsom. Massage hjælper kroppen med at tilfører nyt blod og næringstoffer til det påvirket område så procesen bliver betydelig hurtigere. Det betyder at du er hurtigere klar igen og kan bevæge dig som du har lyst.

Hvad kan jeg selv gøre mod hold i nakken

Det er aldrig en dårlig ide at træne for at få muskulaturen varmet op og derved får mere smidighed ind i musklen. Dog ikke hård træning fordi musklen er i gang med at genopbygge. Det er sjældent en god ide at blive inaktiv når man har hold i nakken eller andre problemer med musklulaturen. Det ville formentligt forlænge smerterne i det der ikke vil være noget aktivitet så nyt blod kan komme til musklen og aflevere næringstoffer. Du kan tage en varmpude når du alligevel sidder foran fjernsynet eller ligger i sengen det tager toppen af smerterne og så er det dejligt behageligt.

Her er et par gode øvelser, du selv kan lave

  • Sid på en stol. Sæt pegefingeren på hagen og tommelfingeren på brystet. Træk hagen væk fra pegefingeren og lav en dobbelthage. Du skal kunne mærke et stræk i nakkemusklerne. Hold spændingen i to til tre sekunder. Gentag bevægelsen otte – 12 gange.
  • Sid på en stol. Se lige ud og træk hagen ind mod halsen, så du laver en dobbelthage. Drej så hovedet fra side til side i roligt tempo. Gentag bevægelsen otte til tolv gange til hver side.
  • Sid på en stol. Se ligefrem og træk hagen ind mod halsen, så du laver en dobbelthage. Læg øret ned mod skulderen og hold stillingen i to til tre sekunder. Gentag øvelsen otte til 12 gange til hver side.
  • Stå med ryggen op ad en væg med en bold bag hovedet. Pres baghovedet ind mod bolden, indtil du mærker en spænding i nakkemusklerne. Hold spændingen i to til tre sekunder. Gentag bevægelsen otte til 12 gange.

Oplever du de nævnte ting anbefales du at opsøge en læge

  • hvis der ikke er kommet en bedring i smerterne efter 6 dage.
  • Hvis du oplever føleforstyrrelse ud i armen.
  • styringsbesvær skal du ligeledes opsøge en læge da der kan være tale om en diskusprolaps.

Få behandlet dit hold i nakken, bestil din tid her

Share This