Tennisalbue

Bliv effektivt behandlet for din tennis albue med massage

Hvad er en tennisalbue

Tennisalbue er en overbelastning ved for mange ensformige gentagelser og kan give en betændelses tilstand i senevedhæftningen i underarmens overside omkrig albuen. Senerne fra dine fingre går fra fingrene og op til knogle udspringets vedhæftning ved albuen. Ved vedhæftningen kan der opstå en overbelastning som fører til en betændelsestilstand som kan give kraftige smerter. Når man laver de samme bevægelser hver dag lige meget om det er ben arme skuldre eller nakke så tager det hårdt på kroppen og kroppen skal have lov til at restituere. Hvis den ikke får lov til det over en længere periode kan der opstå overbelastnings skader og det er typisk det der sker ved en tennisalbue. tennisalbue opstår typisk når man man griber fat i noget med hånden og har bukket albue det kan være en skruetrækker en tennisketsjer eller så simpelt som at feje. Hvis du har tennis albue vil du typisk kunne mærke at det stråler op i overarmen og ned langs underarmens yderside. Hvis du har de smerter og strålinger i og fra albuen er der en sandsynlighed for du har fået en tennisalbue. Smerter ved en tennisalbue kan være smertefuldt og du kan afhjælpe smerterne med en kombination af behandling og aflastning.

Hvad kan massage gøre ved din tennis albue

Vi vil råde dig til at få aflastet din albue i et par dage. Når du stille og roligt starter op igen kan du købe et armbånd som støtter i senevedhæftningen omkring albuen. Armbåndet støtter senen som er overbelastet så den får ro til at komme sig igen. Du må ikke blive sengeliggende da det er bevidst at ved muskelskader kan inaktivitet forlænge skadesperioden. Du skal dog holde den skadet arm i ro og ikke bruge den for meget. Vi vil anbefale at bruge en massage behandling der hedder triggerpunkt massage. Det er en massage form hvor vi med tryk kommer ned i muskulaturen og løsner meget effektivt op for de spændinger og affaldstoffer som har ophobet sig og på den måde nedsætte skadeperioden betydeligt. Vi vil også massere dig i den belastet muskel med fysiurgisk massage. De først behandlinger kan være smertefulde men bare rolig vi kommer til at have en tæt dialog omkring hvor hårdt vi skal starte med at gå til din tennisalbue. I langt de fleste tilfælde vil man opleve en lindring med det sammen mens andre vil opleve en lille forværring som så i løbet af dagen vil aftage og det vil så blive bedre om aften eller senest dagen efter.

Hvad kan man selv gøre 

  • For smerte lindring kan man tage en kølepose på hvor smerterne er værst. Må aldrig sættes direkte på hunden. Du kan også tage en varmepude. Varme og kulde har samme lindrende effekt.
  • Aflast din arm og hold den i ro. Ofte vil du allerede efter et par dage kunne mærke en lindring i smerterne.
  • Køb et støttebånd som du tager rundt om hæftningen i albuen som så vil aflaste belastningen af senen.

Her er et par gode øvelser, du selv kan lave

Med albuerne bøjet og håndleddet støttet kan du udføre følgende øvelser

Udstrækning af håndleddet: Grib om en let håndvægt (ca. 0.5 kg) med håndfladen vendende nedad. Støt underarmen på kanten af bordet, således at kun din hånd kan bevæge sig. Løft håndleddet langsomt opad og sænk det langsomt nedad igen.

Bøjning af håndleddet

Grib om håndvægten med håndfladen vendende opad. Støt underarmen på kanten af bordet, så du kun kan bevæge hånden. Bøj håndleddet langsomt opad for derefter at sænke håndleddet langsomt nedad

Fingerstrækning

Anbring en tyk elastik omkring omkring samtlige fem fingre ved fingertipperne. Forsøg at åbne hånden med strækte fingre, så elastikkens omkreds udvider sig. Spred fingrene 20-30 gange. Øvelsen bør gentages 3 gange.

Tennisbold-øvelsen

Grib fast om en tennisbold og pres så hårdt du kan uden at du føler smerter. Pres i 5-10 sekunder. Øvelsen bør gentages 10 gange.

Gør noget ved din tennisalbue, bestil din tid her

Share This