Massage Experterne holder åbent og følger til hver en tid Sundhedsstyrelsens anbefalinger for at forebygge spredningen af COVID-19. Ved ankomst i klinikken skal du have mundbind på, som kan fjernes under behandlingen.

Hold i nakken

nakken-web

Massage løsner op for hold i nakken

Man er lidt usikker på hvorfor man får hold i nakken men man mistænker det for at være en form for krampe hvor muskulaturen kramper sig sammen og låser sig fast. I de fleste tilfælde står man op med det om morgen hvis man har ligget forkert eller på anden måde belastet musklerne i nakken det har så været for hård for nakke musklerne og musklerne går så i krampe. Det kan også komme af fysisk aktivitet ved pludselige bevægelser hvor man har strukket nakken for hårdt eller for meget ud i en yder position hvor nakken for at beskytte sig selv kramper sig sammen og bevægligheden mindskes kraftigt så også nakken kan få ro til at opbygge sig selv igen til normal funktion. I de fleste tilfælde vil man opleve en bedring i løbet af 4-6 dage. Et hold i nakken vil altid gå væk af sig selv og de fleste vil opleve at det går væk efter 10-14 dage.

Hvad kan massage gøre ved hold i nakken?

Det er aldrig en dårlig ide at træne for at få muskulaturen varmet op og derved får mere smidighed ind i musklen. Dog ikke hård træning fordi musklen er i gang med at genopbygge. Det er sjældent en god ide at blive inaktiv når man har hold i nakken eller andre problemer med musklulaturen. Det ville formentligt forlænge smerterne i det der ikke vil være noget aktivitet så nyt blod kan komme til musklen og aflevere næringstoffer. Du kan tage en varmpude når du alligevel sidder foran fjernsynet eller ligger i sengen det tager toppen af smerterne og så er det dejligt behageligt.

Øvelser du selv kan lave:
  • Sid på en stol. Sæt pegefingeren på hagen og tommelfingeren på brystet. Træk hagen væk fra pegefingeren og lav en dobbelthage. Du skal kunne mærke et stræk i nakkemusklerne. Hold spændingen i to til tre sekunder.Gentag bevægelsen otte – 12 gange.
  • Sid på en stol. Se lige ud og træk hagen ind mod halsen, så du laver en dobbelthage. Drej så hovedet fra side til side i roligt tempo. Gentag bevægelsen otte til tolv gange til hver side.
  • Sid på en stol. Se ligefrem og træk hagen ind mod halsen, så du laver en dobbelthage. Læg øret ned mod skulderen og hold stillingen i to til tre sekunder. Gentag øvelsen otte til 12 gange til hver side.
  • Stå med ryggen op ad en væg med en bold bag hovedet. Pres baghovedet ind mod bolden, indtil du mærker en spænding i nakkemusklerne. Hold spændingen i to til tre sekunder. Gentag bevægelsen otte til 12 gange.
Hvor modtager jeg behandling?

I de fleste tilfælde vil du modtage behandlingen i klinikken.

Bestil tid